Luovasta lapsesta luova liiketoimintajohtaja?
Tiedämme lapsuuden ja nuoruuden taidekasvatuksen merkityksen työvälineenä ja pohjana muiden asioiden oppimiselle. Tiedämme myös, että laaja-alaisena taide tukee lapsen ja nuoren yksilöllistä itseilmaisua. Taiteiden kautta kokonaisvaltainen tunteiden kokeminen ja erilaisten tunteiden ilmaiseminen antavat hurjasti mahdollisuuksia itseilmaisuun, leikkiin sekä yhteisöllisyyden kehittämiseen ja kokemukseen.
Tutkimusten mukaan jo lapsuudessa ja nuoruudessa havaitaan valtavia tasoeroja yksilöiden välillä taidekasvatuksen toteutukselle. Tätä helpottavat parhaiten aikuisten ja lasten yhteiset ideat taidekasvatuksen toteuttamiseksi.
Miten tämä jatkuu aikuisiällä?
Jääkö taiteiden kautta pysähtyminen, asioiden kiireetön puntarointi ja merkitysten havaitseminen lapsuuteen ja nuoruuteen?
Mielestäni vallan mainio aiheen näkyväksi tuominen Max Mickelssonilla artikkelisssaan yritysjohtajien ja taiteilijoiden tuomisesta yhteen.
Olennaisinta lienee juuri taiteen antama haaste vaihtaa perspektiiviä ja tiivistää asioita, on kyse sitten kuvataiteesta, musiikista, kirjallisuudesta tai kehollisesta taiteesta. Perspektiivin vaihtamisen taitoon tarvitaan juurikin Mickelssonin sanoin aikaa miettiä ja pohtia kokonaisuuksia, tulevaa, eri näkökulmista. Kriisiaikoina, kuten parhaillaan nyt, saa parhaimmillaan mahdollisuuden havaita ja tunnistaa mahdollisuuksia ja uhkia.
Miten sitten kehittää omaa tai yrityksensä osaamistaan taiteellisuuden näkökulmasta?
Voisiko kaava olla sama kuin lapsuuden ja nuoruuden taidekasvatuksessa? Silloin opettajan omat taideosaamisen taidot joko helpottavat tai haastavat arjen toteutusta. Yhtenä ratkaisuna opettajille kirjataan viikkotyöaikaa pedagogisen toiminnan suunnittelulle, arvioinnille ja kehittämiselle.
Yritysmaailmassa ja tavoitteiden mittareissa johtaja voisi kirjata viikon tavoitteisiinsa luovuuden kehittämisen itsensä ja oman yrityksensä tarpeista lähtien. Kun johtajan luovuusharjoittelulle on kirjattu aikaa, voidaan sama harjoitus kirjata jokaisen työntekijän viikkotyöaikaan ja tavoitteisiin, aina mitattavaan tietoon saakka.
Miten käytännössä aloittaa yksilötasolla kadonneen luovuuden metsästäminen, jos se ei onnistu luonnostaan?
Konkreettisia vinkkejä aloitukseen löytyy googlea selaamalla joka lähtöön. Itselläni luovuuden herättelyyn ovat tehonneet parhaiten:
- Ympäristön vaihdos
- Alitajunnan kuunteleminen ja unipäiväkirjan pitäminen
- Mietiskely, meditaatio
- Luovan ihmisen positiivinen ja rento seura
- Näkökulman vaihtamisen harjoittelu eri somekanavissa (huom! tämä vaatii rohkeutta nykyisessä maailmantilanteessa, mutta pääasia, että lähimmät ihmiset ja työkaverit tuntevat todellisen minäsi)
- Käsin kirjoittaminen
- Vanhojen taitojen uudelleen henkiin herättely, kuten pianon soittaminen
Luovuuden ja innovatiivisuuden merkitystä tulevaisuudessa ei voi aliarvioida. Mitä suurempi kriisi yhteiskuntaa tai yritystä kohtaa, sitä suuremmaksi muuttuu taiteen arvo ja merkitys. Taiteella on inhimillinen merkitys selviytymiskamppailuissa ihmiskunnan historiassa, oli kyse sodan tai rauhan ajoista.
Tarvitsemme lisää taidetta ja taiteen tutkimista, kaikissa eri taiteen muodoissaan. Myös liike-elämän kehittämisen näkökulmasta. Nyt olisi konsulttiyrityksillekin mahdollisuuksia ja työsarkaa aiheen tiimoilta. Kuten myös taiteilijoille ja taiteen tuottajille mahdollisuuksia paikata koronan tuomaa aukkoa palkkapussissa.
Joko sinun kalenteristasi löytyy 2 tuntia viikkotyöaikaa luovuudelle ja taiteelle, itsesi tai yrityskulttuurisi kehittämisen näkökulmasta?
https://www.johdonagendalla.fi/post/max-mickelsson-yritysjohtajat-ja-taiteilijat-tulisi-t%C3%B6rm%C3%A4ytt%C3%A4%C3%A4-yhteen "Yritysjohtajien ja taiteilijoiden yhteenyhyttämisestä"
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/75715/1/URN%3ANBN%3Afi%3Ajyu-202105182983.pdf "Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä taidekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa Räsänen Tiia 2021"
https://aikamerkki.org/taiteen-merkitys-kasvaa-kriisiaikoina/ "Taiteen merkityksestä yhteiskunnalle kriisiaikoina Forss Timo"
https://www.minnamiao.fi/l/kadonnutta-luovuutta-etsimassa/ "Minna Minea"
Kuva: artprojectsforkids