Miehet spatiaalisesti älykkäämpiä kuin naiset?
Aamuinen Yle Areenan tiedeohjelma innoitti pohtimaan syitä sukupuolisiin stereotypioihin, miten tiedostamatta itse äitinä jatkan "virheitä" lasteni kasvattamisessa, voisiko tieteen keinoin saada syitä osaltaan selittämään miksi työelämämme jakautuu niin voimakkaasti naisten ja miesten välisiin toimialoihin sekä mitä itse voin tehdä arjessa niin omien aivojeni kuin lasteni aivojen harjaannuttamiseksi.
Ohjelmassa tuodaan näkyväksi nykytieteen keinoin aivotutkimuksilla ja älykkyystesteillä (tosin hyvin kevyesti aihetta sipaisten), miten spatiaaliset taidot kehittyvät leikki-ikäisistä aikuisuuteen eri sukupuolilla ja mitkä asiat vahvistavat ja heikentävät spatiaalista kyvykkyyttä.
Spatiaalinen älykkyys on yksi älykkyyden muodoista, joka pitää sisällään mm.kykyä havaita visuaalinen maailma tarkasti, tehdä muutoksia ja muunnoksia omiin alkuperäisiin käsityksiin, luoda oman visuaalisen kokemuksen näkökohdat uudestaan. Sukupuoliset stereotypiat ovat vähentyneet, mutta tiede todistaa miten stereotypioiden ylläpitäminen ohjaa ja vaikuttaa yhteen älykkyyden osa-alueista sukupuolien välillä.
Spatiaalisilla kyvyillä on jo aikaa sitten todettu
suora yhteys työelämässä pärjäämiseen. Kykyä tarvitaan, kun mm. analysoidaan
uutta tietoa, sovitetaan sitä organisatoriseen kontekstiin ja sovelletaan sitä
työhön liittyviin ongelmiin, tunnistetaan trendejä organisatorisen tiedon
pohjalta esim.visuaalisissa esityksissä, kuvaajissa ja grafiikassa ja
hyödynnetään tavanomaisesta poikkeavaa ajattelua siten, että löydetään uusia
tapoja liittää asioita toisiinsa.
Miten naiset voivat kehittää spatiaalisia kykyjä, jotka viimeisin aivotutkimus on todennut keskimääräisesti miesten vahvemmaksi etuoikeudeksi?
Mediassa puhutaan tyttöjen rohkaisemisesta hakeutumaan matemaattis-tieteellisille aloille sekä teknologian pariin, mutta miten tämä pohja luodaan käytännön arjessa kasvatusvastuussa olevien vanhempien, varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja koulun osalta?Miten tukea leikki-ikäisiä lapsia, jolloin spatiaalinen hahmottaminen vahvistuu? Kasvatusalan ammattilaisilla on ammattitaito näidenkin kykyjen kehittämiseen arjessa, mikäli yksilötasolla opettajat ja hoitajat tiedostavat aiheen ja ohjaavat lapsia tasapuolisesti harjoituttamaan aivojen kehittymistä eri keinoin.
Miten sitten vanhempana voi tukea lastaan, erityisesti tytärtä, jos nämä asiat eivät ole luontevasti vanhemman työn tai harrastuneisuuden puolesta arjessa läsnä? Mm.avaruudellisen hahmottamisen harjoituksia lapsille löytyy alla olevista linkeistä. Niitä voi myös kysyä lapsen varhaiskasvatushoitopaikasta tai koulusta, ammattilaisella on varmasti hyvä näkemys lapsen kehitystilanteesta ja siihen sopivista harjoituksista.
Miten aikuisena voi tehokkaasti arjessa kehittää omaa spatiaalista
hahmottamistaan, jos aika ei riitä netissä olevien harjoitusten johdonmukaiseen
tekemiseen? Tässä muutamia ajatuksia omasta elämästäni:
1.Yksi tyypillisin virhe naiselle on antaa miehen ajaa ajoneuvoa. Kun tarkkailee vastaan tulevia autoja, kyllä pääsääntöisesti pariskunnan ollessa kyydissä mies edelleenkin ajaa, myös nuoremmilla sukupolvilla. Sama pätee veneilyä. Todella harvoin näkee merellä ollessa naista veneen pinnassa tai ratissa kiinni. Ajoneuvon ajaminen säännöllisesti päivittäin käskemällä mies pois ratista on tärkeä ja erittäin helppo tapa kehittää spatiaalista älykkyyttä. Samalla johdamme naisina myös muutosta esimerkin voimalla, mallioppiminen kun on tehokkainta lasten kasvatuksessa.
2.Toinen käytännönläheinen ja helppo tapa kehittää aikuisena spatiaalisia kykyjä on erilaisten pelien pelaaminen arjessa lasten kanssa. Tiedeohjelmassakin todetaan uusimpien tutkimusten mukaan, että pelaaminen ei sittenkään ole niin huono juttu aivojen ja älykkyyden kehittymisen kannalta mitä aiemmin on uskottu. Itselläni kehittävä pelaaminen niin älylaitteilla kuin pleikkarilla on jäänyt todella vähälle kiinnostuksen puutteen vuoksi, joten tietoisesti olen näin aikuisena tsempannut itseni poikieni mukaan pelien ääreen. Uskomatonta kyllä, edistymistä on tapahtunut näilläkin kilometreillä ahkeralla harjoittelulla.
3.Rubiikin kuution tai shakin pelaaminen lasten kanssa. Mikäpä sen mukavempaa puuhaa kuin kehittävät pelit lasten kanssa iltaisin. Netistä löytyy paljon vinkkejä pelaamiseen kehityksen edetessä.
Miten sinä voit vanhempana toimia tietoisesti arjessa spatiaalisen älykkyyden kehittämiseksi, jotta sukupuolisen eriytymän kehitys 3-4 vuoden iästä alkaen saadaan hidastumaan ja tytöt kiinnostumaan vahvuuksien kasvaessa naisvaltaisten alojen sijaan miesvaltaisista aloista?
https://areena.yle.fi/1-50620912 "Suuri älykkyystesti"
https://mielenihmeet.fi/tiedatko-mita-spatiaalinen-alykkyys-on-ja-kuinka-sita-voi-kehittaa/
https://gocere.fi/avaruudellinen-hahmottaminen/ "Harjoittelua"
https://elliblogearlylearning.blogspot.com/2018/09/avaruudellinen-hahmottaminen.html
https://fi.celebs-networth.com/here-s-how-spot-foster-spatial-intelligence-your-child-16621 "Miten tukea lapsen tilatiedon löytämistä ja edistämistä" Yksi vapaamuotoinen näkökulma.
Kuva: pixers.fi