Suomella haasteita CIMIC-yhteistyössä, miten Nato-jäsenyys rakennetaan?

10.12.2022

Joku sanoi, että nykyinen kansalaisten Nato-somekeskustelu on lyhytnäköistä ja tunnepitoista juupas-eipäs-somekeskustelua. Tässäpä yksi konkreettinen arjen toimintatapojen pohdinta Nato-jäsenyyttä pitkällä tähtäimellä miettiessä.

Seurasin melko läheltä Suomen osallistumista EU:n "rauhanturvaoperaatioon" Keski-Afrikassa vuonna 2015. Puolustusvoimilla ei ollut valmiutta lähettää joukkoja maahan, mutta koska silloinen UM Tuomioja vaati kansainväliseen rauhanturvaoperaatioon osallistumista YK:n ja EU:n jäsenmaiden vähäisestä osallistumishalukkuudesta johtuen, koottiin maastamme parinkymmenen hengen väliaikaiseen tehtävään lähetettävä joukko. Tosin käytännössä ilman CIMIC-valmiuksia. Valmiudesta karua kieltä kertonee se, että mm. joukkojen komentajalla oli tehtävään annettu vain yksi 45min pituinen CIMIC-koulutus. (CIMIC tarkoittaa siviili- ja sotilasyhteistyöryhmän yhteistyötä).

 
Kokonaisuutena operaatio, ainakin joukon kansainväliseen palautteeseen pohjautuen onnistui erinomaisesti huolimatta aiempaa muutaman kuukauden pidemmäksi venähtänyttä palvelustehtävää,  Kukaan ei kuollut eikä loukkaantunut huolimatta valtion edesvastuuttomasta toiminnasta ja yhden ministerin henkilökohtaisesta vallanhalusta ja -näytöstä kv-politiikassa. 

Eräs kuvaili onnistumisen ja kehujen syyksi juuri CIMIC- koulutuksen puutetta, kuinka suomalaisella maalaisjärjellä, ennakoinnilla ja varovaisuudella siviiliosapuolien kanssa selviytyi parhaiten.

 
Suuri osa kansasta ei tiedä minkälaisia lakeja ja sääntöjä ulkomaan kriisinhallintatehtävissä sotilaisiin sovelletaan. Tiesitkö, että "kriisinhallintaoperaatioon" suurella loukkaantumis- tai kuolemanriskillä olevaan sotilaaseen sovelletaan ulkomailla palvellessaan Suomen Armeijan rauhanajan Yleistä palvelusohjesääntöä?

 
Vaikka laki- ja sopimusteknisesti Suomi on aina lähettänyt rauhanturvaajia yhteisoperaatioihin mm. Afganistaniin ja Keski-Afrikkaan, käytännössä monessa maassa on riehunut täysi sota. Jokainen maalaisjärkeä käyttävä voi tosiasioista päätellä miten rauhanajan YlPalvO:n soveltaminen ja tulkinta toimii sodanajan oloissa.

 
Vaikka kukaan ei kuolisi, "rauhanturvaoperaatioihin" lähetettävät sotilaat ja siviilit, kuten tulkit eturintamassa, kohtaavat päivittäin sodan todellisuuden. Siviileihin kohdistuvat brutaalit julmuudet aiheuttavat psyykkistä oireilua, joka näkyy ensimmäisenä joukkojen sisällä mielenterveyden haasteina aiheuttaen suoranaisia turvallisuusongelmia, todellisuuden vääristyminä ja kuvitelmina. Voi vain kuvitella miten siviili kokee tulkatessaan ihmisten kokemuksia toistuvista joukkoraiskauksista, pään irti leikkaamisista, ruumista auton perässä vetämisistä jne. Se helposti johtaa stressiperäiseen häiriöön, jossa asioiden ja tilanteiden tulkinta häiriintyy ja pahasti. 

Kun CIMIC-operaation siviilien psyykkistä kuormittumista ei Puolustusvoimien sisällä operaation jälkipyykissä huomattu, miten nämä asiat osataan ottaa huomioon tulevaisuuden "kriisinhallintaoperaatioissa" saatika Nato-operaatioissa? Pitäisikö loppuraportin arvioinnissa ja tutkinnassa olla tulevaisuudessa mukana Puolustusvoimien sisäisen tutkinnan sijaan täysin ulkopuolinen, riippumaton asiantuntijataho?


Mitä muutoksia lainsäädäntömme vaatii lähetettäessä sotilaitamme ja siviilejämme Nato-johtoisiin tehtäviin sotatoimialueille, joissa ei ole kyse rauhanajan oloista tai kriisinhallinnasta? 

Kuka haluaa lähteä ulkomaan tehtäviin, jossa toimimisesta pohdit, että mikäli teet jonkun rauhanajan rikkomuksen, sota-ajan sankarityön, sinut tuomitaan kotimaassa rauhanajan lainsäädännön mukaan? Voinko luottaa siihen, että valtio on minun puolellani, minun tukenani?

 
Miten varmistamme sen poliittisessa päätöksenteossa, että lähettäessämme joukkoja, joukot ovat asianmukaisesti koulutettu?

 
Siinäpä onkin meillä kaikilla työsarkaa edessä Nato-jäsenyyden kynnyksellä niin ajatuksen, asenteiden kuin konkreettisten lainsäädäntö- ja ohjesääntöjen luomisessa.


https://www.cmcfinland.fi/wp-content/uploads/2017/01/47342_Suomen_kokonaisvaltaisen_kriisinhallinnanstrategia.pdf


https://www.cinea.fi/natotutuksi/ Nato-Suomea selkokielellä


https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2015031019331280 EUFOR-operaatio


https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002769374.html?share=e20cd0d0573e0092bb3a97e85c22d9b3 Keski-Afrikan "rauhanturvaoperaatio"


https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/3059611 "Suomalaisen kotiin rankasta Keski-Afrikan operaatiosta"

https://www.aaltopro.fi/media/aalto-pro-publications/tjk/putkisaari_juha_tutkielma_tjk13.pdf


https://puolustusvoimat.fi/kansainvalinen-toiminta/kansainvalinen-kriisinhallinta

Kuva: omaa tuotantoa

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita